زنان نبايد از نظر دور دارند كه ارتباطات ميانفرهنگي مذكور در فضاي خنثي شكل نميگيرد، بلكه لايههاي قدرت و مطامع صاحبان قدرت در ميزان و تركيب اين روابط بسيار تاثيرگذار هستند.
بررسي وبگاههاي شبكه اجتماعي آمريكايي مانند يوتيوب نشان ميدهد فضاي مجازي محل مناسبي براي انتقال ارزشهاي آمريكايي به ديگران است و چنين وبگاههايي عليرغم محيط كاربر- محور و ظاهرا مملو از حس آزادي، درواقع با اهداف خاصي برنامهنويسي و اداره ميشوند.
يوتيوب با بازنمايي چهره افراطي و بيمنطق از حجاب، در عين شخصي كردن مساله هويت ديني براي زنان و عدم نياز به حجاب در عرصه اجتماع در زندگي مدرن و نهايتاً شيءانگاري زنان مسلمان بدون توجه لازم به اراده و اعتقاد ايشان به حجاب، زنان مسلمان محجبه را تخطئه ميكند.
ويدئوهاي مربوط به زنان مسلمان محجبه ايراني هر چند بر اين انفعال تمركز دوچندان دارند و بيتوجه به زنان فعال در حوزه اجتماع و سياست در ايران كه داوطلبانه حجاب را انتخاب كردهاند و حتي بدون درنظر گرفتن انواع متفاوت حجاب در ايران، بحث زنان را صرفاً جهت تخطئه نظام جمهوري اسلامي و تأمين هدف ايران هراسي به كار ميگيرند.
از طرفي درباره زنان ايراني دعوت به مهاجرت ، اعم از نوع فيزيكي و معنوي نيز به چشم ميخورد كه خود نكتهاي قابل تأمل است و يوتيوب را به ابزار ميسيونري آمريكا بدل كرده است.
نتیجۀ تحقیقات نشان میدهد که اینترنت امکان حضور زنان را بدون محدودیت زمانی و مکانی فراهم میکند و باعث میشود حس استقلال و اعتمادبهنفس آنان بالا برود. زنان با حضور در فضای مجازی، جنبههای شخصی و رویدادهای زندگی خود را منعکس میکنند و این باعث کاهش انزوای اجتماعی و تعاملات زنان با عقاید مشابه هم میشود. زنان با حضور در اینترنت، سطح دانش و آگاهی خود را بالا میبرند و خود را عضوی از جامعۀ اطلاعاتی میدانند. آنان با استفاده از فرصتهایی که اینترنت برایشان فراهم میکند و با ایجاد تحرک اجتماعی، و تغییر عقاید و اندیشههای سنتی میتوانند حضور و مشارکت خود را در جامعه افزایش دهند و درنتیجه نقش و جایگاه واقعی خود را در جامعه تثبیت کنند.
قطعا فضای مجازی و وبلاگستان فارسی نیز از این حضور بی بهره نبوده است. اگرچه در سالهای اولیه حضور اینترنت در ایران اکثر کاربران این فضا را مردان تشکیل می دادند اما امروزه آمارها نشان می دهد که زنان نیز در این فضا حضوری حداکثری و قابل توجه دارند.
فضای مجازی فضایی برای ابراز هویت تازه زنان مسلمان ایرانی محسوب می شود که از طریق آن میتوانند با صراحت بیشتری به ابراز عقاید و نظرات خود بپردازند. تجربیات و دانسته های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و با بهره گیری از داشته های دیگران به ترسیم راهی تازه در اندیشه های خود بپردازند. در این میان نقش زنان در تولید محتوای ارزشی و دینی وبلاگستان فارسی را نمی توان نادیده گرفت. شاید عنصر حیا و پایبندی بیشتر به اصول اخلاقی در میان زنان در تولید این محتوا تاثیر زیادی داشته است.
هنوز هم خانواده ایرانی بخش زیادی از فضای معنوی و آموزه های بلند دینی خود را مدیون نقش مادر در خانواده است. این خصوصیت در فضای اجتماعی و حتی فضای مجازی نیز خود را به خوبی نشان داده است. از طرفی نوآوری و خلاقیت در ارائه مضامین دینی و قرآنی نیز از شاخصه هاییست که زنان در سالهای اخیر در وبلاگستان فارسی از آن بسیار استفاده کرده اند.
فضای مجازی همانقدر که فرصتهایی را در جهت اشاعه فرهنگی دینی در اختیار همه کاربران خود و از جمله زنان قرار داده است آسیبهایی را نیز به این قشر وارد کرده است که نمیتوان این آسیب ها را نادیده گرفت. یکی از مهمترین آسیب هایی که در این فضا ممکن است شخصیت زن مسلمان را تهدید کند، مساله ارتباطات است. متاسفانه برخی با تکیه بر مجازی بودن فضا نه تنها حریم ها و خطوط قرمز شرعی و دینی را در حوزه ارتباط با نامحرم نادیده میگیرند بلکه به جای انتقال این حریم ها و خطوط قرمز از دنیای واقعی به فضای مجازی، راحتی و مجازی بودن ارتباطات را به دنیای واقعی میکشانند. این یکی از مهم ترین اسیب هایی است که نسل اخیر از دختران جوان ما را تهدید میکند.
بیان فرصت ها و تهدید های این فضا برای بانوان آن هم از سوی خود کابران یکی از بهترین راههایی است که قطعا به استفاده بهتر از این امکان ویژه کمک میکند